“Elephant in the Room” Eğitim Kursu

fil_trig

Proje türü: Avrupa Birliği Gençlik Programı Eylem 3.1.b Eğitim Kursu

Hibe veren kuruluş: Avrupa Birliği Eğitim ve Gençlik Programları Merkezi Başkanlığı (Ulusal Ajans)

Hibe Miktarı: 15.316 Eur

Proje tarihi: 19-25 Eylül 2012

Yer: Safranbolu-Karabük

 

Projenin kısa videosunu izlemek için tıklayınız

Odadaki Fil başlıklı eğitim kursu fikri uzun zamandır dernek olarak gerçekleştirmek istediğimiz bir fikirdi. 2007’den beri işitme engellilerle, yaklaşık 2 yıl içerisinde de tüm engelli gruplarından gençlerle çalışma olanağı bulduğumuz için proje fikrini uygulamaya geçirmek için en doğru zamanı bekledik. Gençlik çalışanlarının farklı engel gruplarından gençleri mevcut çalışmalarına tereddüt etmeksizin dahil edebilmesi için öncelikle genel bir engellilik perspektifi ve farkındalığı kazanmaları gerekiyor. Daha sonrasında ise her grubun spesifik katılım ve öğrenme ihtiyaçları konusunda bilgi sahibi olmaları gerekiyor. Bu olmadığı takdirde gençlik alanı özelinde ve toplumun geri kalanı genelinde odadaki kocaman fili görmeme, yani yoksayarak yaşamaya devam etme eğilimi ortaya çıkıyor. Bunun sakıncaları ise uzun vadede toplumsal kaynaşmanın önündeki en büyük engel. Sonuç olarak eğitim kursu gençlik alanında çalışan ve engellilerle teması bulunmayan gençlik çalışanlarının engellilik bilinci ve perspektifi kazanması gerekliliğinden ve halihazırda engelli gençlerle çalışan kuruluşların karşılıklı bilgi ve deneyim paylaşımı ihtiyacından hareketle geliştirilmiştir. Toplumların genelinde “farklı” olanı görmezden gelme, anlamaya, tanımaya çalışmama, aksine yadırgama, rahatsız olma ve sonunda da kuvvetle muhtemel dışlama eğilimi mevcuttur. Bu her türlü farklılık için geçerli olmakla birlikte fiziksel ya da zihinsel bir engele sahip kişilerin bu eğilimden en çok zarar gören gruplar olduğunu kabul etmeliyiz. Gerek fiziksel koşullar gerekse sosyal sebeplerden ötürü toplumun içine kaynaşmalarını , toplumun engellileri olduğu gibi kabul edip geri kalanla uyumlaştırma sürecine başlaması oldukça zordur ve gerektiği ölçüde başarılamamaktadır. Birtakım münferit girişimler, kampanyalar, projeler vardır ancak toplumun genelinin bilinçaltına hitap etmekte yetersiz kalmaktadır. Bu anlamda bireylerin her birinin daha küçük yaşlardan itibaren engellileri “anormal”, ajite ve yardıma muhtaç algısını yıkmak, yerine toplumsal bütünleşme çerçevesinde ayırt etmeksizin herkes için ideal koşulları yaratmak gereklidir. Engelliler için özel alanlar, binalar, tasarımlar üretmek yerine bugün dünyada günden güne geniş yankı uyandırmaya başlayan “evrensel tasarım” yani bir grup için özel değil herkesin ihtiyaçlarının dikkate alındığı tasarımlar geliştirmek zorunludur. Bunu salt binalar, kaldırımlar yaşam alanları olarak sınırlamaz ve sosyal boyutunu da işin içine katacak olursak organize edilen tüm etkinliklerin engelliler için de erişilebilir olmasına özen gösterilmelidir. Bu konuda bu yaklaşımla çalışan çeşitli gençlik kuruluşları Türkiye’de ve diğer ülkelerde mevcuttur. Bu kuruluşların büyük çoğunluğu spesifik olarak bir engelli grubuyla birlikte ya da o grubun haklarını savunmaya yönelik olarak çalışmaktadır. Dolayısıyla bu engel grubunun ihtiyaçlarını bilir ve buna uygun yöntemler ile çalışır. Bu sebeple yapılması gereken en acil şey gençlik kuruluşlarına sürdürülebilir bir engellilik duyarlılığı kazandırmak ve bu konuda ne yapmaları gerektiği ile ilgili yol göstermektir.
Bu proje fikri bu iki temel ihtiyaca yönelik olarak gerçekleştirilmiştir. Yani öncelikle halihazırda farklı gruplardan engelli gençlerle çalışan kuruluşlar arası bilgi, beceri ve tutum paylaşımı, bununla birlikte de engelli gençlerle çalışmaya istekli fakat bu konuda yeterli bilgiye sahip olmayan gençlik kuruluşlarının da hem deneyimli kuruluşlar hem de bizzat katılımcı olacak engelli gençler ve uzmanlar sayesinde bu konuda kapasitelerini artırmak hedeflenmiş bu doğrultuda etkinlikler gerçekleştirilmiştir.
İlk gün uygulanan tanışma, bilgilendirme ve takım kurma faaliyetlerinin ardından farklı ülkelerin birbirlerinin kültürlerini nasıl algıladığına dair bir egzersiz uygulanmıştır. İlk günden itibaren tüm etkinliklerde işitme engelli katılımcılar için simultane işaret dili tercümesi hizmeti verilmiştir. Görme engelli katılımcılar için ise ihtiyaç duyuldukça destek personeli tarafından İngilizce desteği sağlanmıştır.
Engellilik konusuna giriş olarak yine ilk gün engellilik tarihsel süreçte hangi yaklaşımlarla ele alınmış ve günümüzde hangi yaklaşım hakim konuları aktarılmıştır. Bu oturumda katılımcıların kendi ülkelerinde yerleşik olan engellilik algısı üzerinde durulmuştur. Bu oturumu takiben katılımcıların kendi kuruluşlarını ve engelli gençleri dahil etme konusunda motivasyonlarını aktardıkları sunumlar oturumu düzenlenmiştir. Bu oturumun ardından Birleşmiş Milletler Engelli Hakları Sözleşmesi içeriği ve maddeleri eğlenceli ve interaktif bir metod uygulanarak aktarılmıştır. Hergün düzenli olarak etkinliklerin tamamlanmasıyla birlikte uygulanan yansıma gruplarının ardından kültürlerarası gece 2 kısım halinde gerçekleştirilmiştir. Bu gecede katılımcılar kendi ülkelerine ve kültürlerine dair enteresan özellikleri, geleneksel yemekleri, içecekleri, dans, kostüm, oyun, müzik ve videoları diğer katılımcılarla paylaşmışlardır.
Katılımcıların işitme engellilik kültürünü ve işitme engellilerle iletişimi daha iyi anlayabilmeleri için başlangıçta bu konuda işaret dili tercümanları, işitme engelli katılımcılar ve işitme engelli gençlerle çalışan katılımcıların aktarımcı olarak yer aldığı bir oturum gerçekleştirilmiş sonrasında ise hergün sabah oturumunda uluslararası işaret dili eğitimleri düzenlenmiştir. Uluslararası işaret dili farklı ülkelerden işitme engellilerin özellikle uluslararası etkinliklerde (projeler, eğitimler, spor müsabakaları, olimpiyatlar, festivaller, yarışmalar gibi) iletişim kurmak için kullandıkları halen gelişmeye devam etmekte olan ortak bir dildir. Bu eğitimler görme engelli katılımcıların da uygulayabileceği şekilde betimleme desteğiyle hazırlanmış ve uygulanmıştır.
Her biri ayrı bir gün olmak üzere işitme engelliler, görme engelliler ve ortopedik engellilere dair bilinmeyenler bizzat kendilerinin katkısıyla aktarılmış, her gruba yönelik doğru tutum ve davranışlar uygulamalı olarak irdelenmiş, yine her grup için ayrı ayrı sosyalleşme ve öğrenme ihtiyaçlarına yönelik yöntem ve materyaller geliştirilmiş, mevcut iyi örnekler paylaşılmıştır. Program kapsamında toplumda uygulanan engelliliğe dayalı ayrımcılık ve mücadele yöntemleri de işlenmiştir. Katılımcılara öncelikle erişilebilirlik kavramının ne anlama geldiği ve engelliler için özellikle hangi konularda erişilebilirliğin daha önemli olduğu aktarılmış, sonrasında gerçekleştirilen grup çalışmasıyla erişilebilir bir gençlik projesi düzenlerken nelere dikkat edilmesi gerektiği ile ilgili bir grup uygulanmıştır.

Akşam etkinliği olarak bir gece grup halinde çeşitli engel gruplarından gençlerin hazırlamış olduğu kısa filmler izlenmiş, bir başka gece ise işaret dili tercümanlarının liderliğinde işaret dili ile şarkı söyleme atölyesi gerçekleştirilmiştir.
7 günlük eğitimin sonunda katılımcılar gruplar halinde 5 ana başlıkta ortak bir deklarasyon hazırlamışlardır. Bu deklarasyon rapor ekinde DVD içerisinde elektronik olarak sunulmuştur. Son gün tüm katılımcılarla birlikte bütün proje çeşitli unsurlarıyla ve çeşitli interaktif yöntemler kullanılarak değerlendirilmiştir. Bu değerlendirmeler sonucunda ve hala aktarılmaya devam edilen geri bildirimler neticesinde projenin başlangıçta konulan tüm hedeflere başarıyla ulaştığı kanısına varılmıştır. Günlük faaliyet programı rapor ekinde mevcuttur.

Proje kapsamında kullanılan tüm yöntemler, modüller, oyunlar ve katılımcılarla birlikte geliştirilen diğer metodlar ve materyaller program sonunda tüm katılımcılarla paylaşılmıştır. Böylece eğitim sonrasında katılımcılar bu yöntemleri kendi ülkelerinde kendi kuruluşlarında rahatlıkla uygulayabileceklerdir.

Tüm katılımcıların projenin uygulama aşamasına aktif olarak katılımlarını desteklemek amacıyla ilk günden itibaren çalışma grupları kurulacaktır; “işaret dili grubu”, sosyal etkinlik grubu, kahvaltı/öğle yemeği/akşam yemeği ve sürpriz eğlenceler çalışma grubu, gibi gruplar kurulmuştur. Ayrıca daha önce de bahsettiğimiz gibi hergün akşam yemeği öncesinde günün değerlendirmesi yansıma grupları aracılığıyla yapılmış bu şekilde katılımcılar projeye içerik ve organizasyonel açıdan da aktif olarak katılmışlardır.

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s